سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ایران آفتاب

هرکه در راه خدا با کسی برادری کند، خداوند در بهشت، او را به چنان منزلت والایی برمی کشد که با دیگر اعمالش بدان دست نمی یابد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

ایران هسته‌ای: منابع غربی تایید کردند ایران موفق شده یک ماهواره جاسوسی حساس امریکا را کور کند.

این خبر را نخستین بار دودی کوهن در روز یکشنبه 27 آذر 1390 (18 دسامبر 2011) در وب سایت روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارنوت فاش کرد.

کوهن نوشت: «منابع اطلاعاتی در اروپا اعلام کردند ایران با هدف گیری لیزری دقیق یک ماهواره جاسوسی امریکا آن را کور کرده است».

وی ادامه داد: «این اقدام ایران غرب را شوکه کرده است».

 یک مسئول امریکایی به این روزنامه گفت: «اگر ایرانی ها تجهیزات پیشرفته ایجاد اختلال ماهواره ای را به دست آورده باشند این بدان معنا است که بسیاری از ماهواره های دیگر نیز در معرض خطر هستند».

یک منبع اطلاعاتی اروپا ادعا کرد ایران با کور کردن یک ماهواره جاسوسی امریکا، غرب را شوکه کرد. ایران در رویدادی که هیچ گاه تاکنون مشاهده نشده بود با هدفگیری کاملا دقیق لیزر، ماهواره جاسوسی امریکا را کور کرده است.

بنابر گزارش یدیعوت آحارنوت، رسانه های امریکایی نوشتند این رویداد می تواند حاکی از آن باشد که ایرانی ها با موفقیت به فناوری ایجاد اختلال ماهواره ای دست یافته اند و توانسته اند توانمندی های ناوبری ماهواره های امریکا را ردگیری کنند.

کارشناسان در تهران اعلام این موضوع را پس از دو موضوع پهپاد و شکار جاسوس امریکایی، ضربه سوم ایران در پاسخ به راهبرد فشار امریکا ارزیابی می کنند.

این امر نشان دهنده آن است که ایران به فناوری های بسیار پیشرفته ای در به دست گرفتن کنترل وسایل پرنده دست یافته و همچنین اثبات می کند ادعای ایران مبنی بر نشاندن پهپاد RQ-170 با استفاه از عملیات جنگ الکترونیک صحیح بوده است


 نوشته شده توسط مجید در یکشنبه 90/9/27 و ساعت 10:20 عصر | نظرات دیگران()


 نوشته شده توسط مجید در یکشنبه 90/9/27 و ساعت 10:19 عصر | نظرات دیگران()


 نوشته شده توسط مجید در جمعه 90/9/25 و ساعت 12:24 عصر | نظرات دیگران()

به گزارش «تابناک» ، به نقل از «کریستین ساینس مونیتور» این مهندس ایرانی گفته است که فرایند اصلی این نبرد بزرگ از دو قسمت تشکیل شده است. قطع ارتباط هواپیمای بدون سرنشین با مرکز کنترل آمریکایی آن که باعث می‌شود کنترل پهپاد آمریکایی به حالت خلبان خودکار بود اما مشکل آمریکاییها این بود که به علت دستکاری سیستم جی پی اس (GPS) پهپاد از سوی متخصصان ایرانی، گنج بزرگ آمریکاییها به جای نشستن در پایگاه اصلی خود در خاک افغانستان در ایران فرود آمده است.

متخصص ایرانی در گفتگو با این نشریه غربی گفته است که : ما توانستیم با استفاده از جمینگ(ارسال سیگنال تداخل کننده)، ارتباط پهپاد آمریکایی با متصدی کنترل آن را قطع کنیم و سپس با تغییر در GPS آن، پهپاد را در خاک خودمان به زمین نشاندیم.

از دید این مهندس ایرانی، استفاده از جمینگ، مغز هواپیمای آمریکایی را از آن گرفته است و نقطه ضعفی که از آن استفاده شده است، نفوذ در هدایت هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بوده است.


هر چند این خبر به روشن شدن زوایایی از این کار بزرگ نیروهای مسلح ایران کمک می‌کند. اما هنوز دو بخش از این ماجرا در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. اول این که GPS پهپاد آمریکایی چگونه دستکاری شده است و ثانیا این که طرف ایرانی چگونه موفق به کشف این هواپیمای رادارگریز به محض ورود به خاک ایران شده است و برای آن دام پهن کرده است.

نفوذ در سیستم GPS چالشی بزرگ برای ارتش آمریکا خواهد بود که تا حد بسیار زیادی در هدایت موشکها، بمبها،  هواپیماها و سایر تجهیزات نظامی خود به آن وابسته است. ضمن این که کشف این هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز آمریکایی نیز نشان‌دهنده تهدیدات بزرگی علیه دیگر پرنده‌های رادارگریز آمریکایی از جمله بمب افکن B-2 و هواپیمای جدید F-35 خواهد بود

 نوشته شده توسط مجید در جمعه 90/9/25 و ساعت 10:52 صبح | نظرات دیگران()

به گزارش خبرنگار مشرق، چند روزیست که خبر به زمین نشاندن پهپاد جاسوسی آمریکا آن هم با حداقل خسارت، از بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان برخوردار شده است. هرچند رسانه‌های غربی با بی‌ارزش اعلام کردن این پهپاد، سقوط و نابودی آن، ماکت بودن پهپاد ارائه‌شده توسط ایران و غیره سعی در از بین بردن موفقیت ایران و کم کردن آلام ناشی از شکست مفتضحانه خود کردند، اما نهایتاً نتوانستند منکر توانمندی نیروهای دفاعی ایران در به زمین نشاندن این پهپاد جاسوسی آمریکا شوند.

در این بین نظرات خوانندگان این رسانه‌ها نیز قابل توجه است که در زیر گزیده‌ای از آنها ارائه می‌گردد.


 

سی‌ان‌ان:

 

·  آیا کسی اینجا مصاحبه ارین بورنت با نماینده ایران در سازمان ملل را دید؟ ارین داشت از ایران التماس می‌کرد که آیا می‌شه این پهپاد رو پس بدهند، خنده‌داره...


·  مالیات‌دهندگان براتون متأسفم. باید یکی دو میلیارد پول بدید تا یک اسباب‌بازی بهتری ساخته بشه. احتمالاً آنها راهی هم برای اون پیدا خواهند کرد و بعد لازمه تا دوباره و دوباره پول بدید. چون اگر شما نتونید آنها را تحت نظر بگیرید، آزادی و دموکراسی شما به خطر می‌افته.


·  پایین کشیدن این پهپاد همانند آب سردی بود روی لفاظی‌های جنگ‌طلبانه با ایران. چرا که هنوز کسی پاسخ این سوال رو که این پهپاد چطور پایین آمده رو نمی‌دونه. همه تنها حدس می‌زنند.

آیا مایلید برادر/عمو/دایی/خواهر شما جزو نخستین کسانی باشند که دست به حمله می‌زنند، آن هم با دشمنی که نمی‌دانید از چه توانایی‌هایی برخوردار است؟

حتی ممکنه چین و روسیه نیز با آنها باشند. چرا که این سه کشور از این وسیله به شدت سود خواهند برد.


·  این واقعیست و توسط ایران به وسیله ویروس رایانه‌ای که منتشر کردند، تصرف شده است. اگر یادتون باشه کل ناوگان پهپاد یک یا دو ماه قبل با یک ویروس نامشخص و غیر قابل کنترل آلوده شده بود که هنوز مقامات ارتشی دارند روی آن کار می‌کنند. این ویروس باعث شد تا هدایت‌کنندگان پهپادهای آمریکا کنترل آنها را برای مدت زمانی بین چند ثانیه تا یک ساعت از دست بدهند.


·  به نظر پهپاد ما (آمریکا) است. ممکن است آنها از جمر علیه پهپاد استفاده کرده باشند.


·  اسب تروا در داخل کاخ، مجدداً می‌گم، اسب تروا در داخل کاخ.


·  به جوک شبیه است که باور کنیم آمریکا خود را درگیر انجام کارهایی بکنه که حداقل یک دهه است با استفاده از فناوری‌ای انجام می‌دهد که هیچ‌کس آن را نمی‌بیند (پهپادها/ماهواره‌ها). نادانید که فکر کنید بزرگترین ارتش جهان برای اینکه بخواهد علیه کشوری مانند ایران دست به جاسوسی بزند یک وسیله چندمیلیون دلاری رو از دست بده، در حالی که قبلاً اینکارها را انجام داده است. آنها قبلاً کلیه اهداف، مختصات‌ها و غیره را شناسایی کرده‌اند. مطمئن باشید.



 


 

نیویورک تایمز:


·  باورم نمی‌شه که چنین ابزارهای بسیار سری‌ای از سامانه انهدام خودکار برخوردار نباشند. هدایت‌گر آن باید بتواند تنها با فشار یک دکمه اون را منفجر کنه. و بدترین چیز در مورد این شکست مفتضحانه این است که خیلی چیزها را در مورد فناوری پنهان‌کاری B-2   فاش می‌کنه. می‌دونم که کشورهای دیگر دست به توسعه فناوری پنهان‌کاری خواهند زد اما چرا باید ما به آنها کمک کنیم!


 


·  به نظر می‌رسه ارتش ما دارای یک نوع سامانه خراب یا ناقص است که مانع از این اتفاق می‌شود [نمی‌شود].


 


·  امیدوارم ادعا نکنید که جان پایک گفت که این پهپاد یک ماکت است. اگر وی چنین چیزی را قبول دارد، من دیگر برای او احترامی قائل نمی‌شوم. مضحک است که حتی برای یک لحظه باور کنیم که ایرانی‌ها توانسته‌اند یک نسخه دقیق از چنین پرنده پیچیده‌ای را بسازند تا دولت آمریکا را در چنین مدت کوتاهی فریب بدهند. این که نویسنده این همه وقت صرف این احتمال کرده که این پرنده یک ماکت است، ناامیدکننده است و یکبار دیگر باور آنچه را که خوانده‌اید سخت می‌کند. از تایمز چیزی بهتر از این رو انتظار داشتم.


 


·  با توجه به شرایط موجود، چه کسی متخاصم است؟ اگر ایرانی‌ها، کوبایی‌ها و یا دیگران چنین اقداماتی را علیه آمریکا انجام داده بودند، یگان‌های ضربت سریعاً وارد عمل می‌شدند.


 


 

راشا تودی:


·  اگر ایران این کار را با جنگ الکترونیک انجام داده، پس آمریکا شدیداً توانمندی‌های ایرانیان رو دست کم گرفته است.


 


·  کار ایران خوب بود... امیدوارم این فناوری به آنها کمک کنه تا در آینده نزدیک با تفاله‌های آمریکا و اسرائیل بجنگد. اگر ایران پهپادی رو به اسرائیل و آمریکا فرستاده بود... همه می‌دانند که چه اتفاقی می‌افتاد. اوباما و کلینتون مدام دست به شکایت می‌زدند.. سپس تحریم‌های بیشتری را اعمال می‌کردند و می‌گفتند که ایران یک کشور شرور است که علیه ما دست به جاسوسی می‌زند و قصد ساخت بمب هسته‌ای را دارد. من به شدت از این کشورهای ناامید، آمریکا و اسرائیل، حالم به هم می‌خورد.. که به مردم دیگر حمله می‌کنند و در عین حال برای جلب توجه دست به داد و فریاد می‌زنند. به کارت ادامه بده ایران!! آمریکا = جنایت علیه بشریت.


 


·  و بدین دلیل است که این رویداد باید در UNSC   به بحث گذاشته بشه. این برای ایران یک الماس به حساب می‌آید. امپراتوری آمریکا نامرئی‌تر از ارتش هیتلر نیست که پسران و دختران مادران روس را نابود کرد.


 


·  آمریکا نمی‌خواست که جهان بداند ایرانیان از توانایی پایین کشاندن پهپاد RQ170   برخوردارند، لذا آنها دست به انتشار این پروپاگاندا زدند که این اتفاق نیفتاده است یا این که این پهپاد سقوط کرده یا اینکه آنها ارتباط‌شان را با آن از دست داده‌اند. اکنون با جدیدترین فیلمی که از این پهپاد به نمایش گذاشته شد، چرا نباید باور کنم که ایرانیان دفعه بعد بگویند که یک اف 16 آمریکا را سرنگون کرده‌اند.


 


·  کارت خوب بود ایران، واقعاً کارت خوب بود.


 


 

واشنگتن پست:


·  مسلماً برای آمریکا همیشه قابل‌قبول و شایسته است که به حریم هوایی دیگر کشورها تجاوز کند. از این گذشته، این کار پیش از حادثه گری پاورز در حال روی دادن است.

انجام آنچه توسط آمریکا قابل قبول است مسلماً توسط دیگران کاملاً غیرقابل قبول است. از این گذشته، ما همیشه «آدم‌های خوب» هستیم و دیگران «شر».


 



 

·  به آمریکا تسلیت می‌گم.


 


·  لطفاً به من بگویید که سازمان سیای ما از مکانیسم انهدام خودکار در تمامی تجهیزات حساس خود برخوردار است که در مواقع نقص فنی همانند این، امکان استفاده از دستگاه را از بین می‌برد. در غیر اینصورت، بهترین چیز بعدی این خواهد بود که فناوری حساس خود را به دشمن در قالب کادو تقدیم کنیم.


 


·  این یک «هدف قانونی» است زیرا آمریکا یک هواپیمای جاسوسی را در یک کشور خارجی از دست داده است و آنها آن را در قلمرو خود گرفته‌اند؟ مثل اینه که من توپ فوتبالم رو به حیاط منزل همسایه شوت کنم و باغچه اون را از بین ببرم و بعد بگم که این حق من بود که اینکار رو بکنم. آیا شما واقعاً تا این حد احمق و نادانید؟ آمریکا با ایران در جنگ به سر نمی‌بره (البته هنوز، هرچند که به نظر می‌رسه شما دست به هر کاری می‌زنید تا بتوانید آنها را برای انجام این کار تحریک کنید) و شما به هیچ وجه حق ندارید که فکر کنید می‌توانید بدون هیچ‌گونه عواقبی دست به هر کاری که می‌خواهید بزنید.


 


 

وایرد:


· آمریکا چه کار خواهد کرد اگر که کانادا یک هواپیمای شناسایی غیرمسلح را به آمریکا بفرستد؟

 


· اینکه آیا این هواپیما با سرنشین یا بی‌سرنشین بوده است فرقی نمی‌کند. بر اساس قوانین بین‌الملل، نقض حریم هوایی یک کشور یک اقدام جنگی (خصمانه) به حساب می‌آید. صد در صد آمریکا در اینجا اشتباه کرده است و جای هیچ‌گونه بحثی نیست. ماشین پروپاگاندا این روزها شدیداً توسط اسرائیل/آمریکا/انگلیس/فرانسه به کار گرفته شده است تا به ایران حمله شود. کشوری که در 100 سال گذشته هیچ‌گاه به کشور دیگری حمله یا تجاوز نکرده است. بله، آنها دارای برنامه هسته‌ای هستند، اما این برنامه برابر است با هزاران برنامه موجود در جهان ما که در جهان در حال روی دادن است. نگرانی سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ای اسرائیل کجا قرار دارد... که 100 درصد دارای موشک‌های هسته‌ای است. اسرائیل می‌گوید که آنها در منطقه به دنبال صلح هستند، اما آنها متخاصمند. آنها صلح را از طریق قدرت می‌خواهند، بدین معنا که آنها تنها مادامی پذیرای صلح هستند که خودشان دارای سلاح باشند.

اگر به ایران حمله شود، روز بدی برای جهان خواهد بود، چرا که واکنش به آن مرگبار می‌باشد. روسیه، چین، آلمان، و صدها کشور دیگر چنین حمله‌ای را تقبیح کرده‌اند. فقط امیدوارم که مردم متوجه مطلب شده و حقایق را دریابند قبل از اینکه بخواهند با ارائه مطالبی در توییتر، فیس‌بوک و دیگر جاها دست به تقویت موضع شدیداً نادرست نسبت به این مسئله بزنند. همگی موفق باشید


 نوشته شده توسط مجید در یکشنبه 90/9/20 و ساعت 5:38 عصر | نظرات دیگران()

دیروز یکشنبه (4 دسامبر/13 آذر) رسانه های ایران از "سرنگونی" و دراختیار گرفتن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی خبر دادند که در حال گشت زنی و جاسوسی حریم هوایی شرق ایران را نقض کرده بود.

این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین هدف حمله "واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی" جمهوری اسلامی قرار گرفت و اکنون با کمترین آسیب در اختیار ایران است.

در همین رابطه یک مقام وزارت دفاع آمریکا? پنتاگون? احتمال سقوط هواپیمای رادارگریز آمریکایی در خاک ایران را تایید کرد? اما سخنان برخی از مقامات نظامی ایران درباره تاثیر حملات سایبری در سرنگونی آن را رد کرد.

از سوی دیگر برخی از مقامات آمریکایی ناپدید شدن این هواپیما در مجاورت مرزهای ایران را تایید کرده‌اند? اما یکی از مقامات ارشد پنتاگون به خبرگزاری رویترز گفته که "هیچ نشانه‌ ای از سقوط یا سرنگونی چنین هوایپمایی (به ‌دست ارتش جمهوری اسلامی) وجود ندارد".

تصویر هواپیمای بدون سرنشین RQ 170


هواپیمایی که بدست ایران افتاده از نوع " RQ 170 سنتینل" است که نوعی هواپیمای بدون سرنشین شناسایی است که خبر ساخت آن در سال 2009 به رسانه های فعال در حوزه امور نظامی درز کرد و در سال 2010 نیروی هوایی آمریکا وجود این نوع هواپیما را تایید کرد.

بر اساس گزارشها این نوع هواپیمای بدون خلبان در عملیات کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر سابق القاعده، برای زیر نظر گرفتن محل اقامت او در هنگام انجام حمله کماندوهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.

ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا معمولا از هواپیماهای بدون خلبان برای نظارت بر فعالیت های نظامی در منطقه استفاده می‌ کنند. علاوه بر آن، از این نوع هواپیماها برای حمله‌ های موشکی در یمن، افغانستان و پاکستان نیز استفاده می‌ شود.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی انحرافی نوشته که این هواپیمای جاسوسی که از هفته پیش در افغانستان ناپدید شده? به نظر می ‌رسد در ایران سقوط کرده و در این صورت? اولین هواپیما از این مدل است که در اختیار یک کشور متخاصم با ایالات متحده قرار می ‌گیرد. اپراتورهای هواپیما هفته گذشته کنترل آن را از دست داده و از آن زمان در پی یافتن ردی از آن بودند.

جاسوس رادارگریز و هوشمند و منحصر به ‌فرد

به گزارش واشنگتن ‌پست? تکنولوژی جاسوسی به ‌کار رفته در هواپیماهای RQ-170 همانی است که در بمب‌ افکن های یو.اس.بی2 و نیز جت جنگنده F-35 به کار رفته است. طراحی و پیاده‌ سازی این تکنولوژی? یکی از گران ‌ترین پروژه‌ های تسلیحاتی در تاریخ پنتاگون بود. این هواپیماها از ابزارهای کلیدی جاسوسی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی‌ محسوب می شود.

یکی دیگر از مقامات پنتاگون نیز در گفتگو با واشنگتن ‌پست ادعا کرد "اگر هم چنین اتفاقی رخ داده باشد? به احتمال 95 درصد نتیجه اختلالات فنی یا مشکلات مکانیکی بوده است."

این مقام وزارت دفاع ‌آمریکا همچنین در تلاش برای زیر سوال بردن توان سایبری ایران اظهارات برخی از مقامات نظامی ایران درباره تاثیر حملات سایبری بر سقوط این هواپیما را نادرست خواند و گفت این هواپیماها از تکنولوژی ماهواره‌ای رمزگذاری ‌شده بهره می‌گیرند و همین موضوع نفوذ به آن را غیرممکن می‌ سازد.

هواپیماهای تجسسی و رادارگریز RQ-170 برای نفوذ به سیستم دفاع هوایی نیروهای دشمن طراحی شده ‌اند. یکی از آنها در شناسایی مکان دقیق اختفای اسامه بن ‌لادن در پاکستان? نقشی کلیدی ایفا کرده بود.

یک منبع نظامی در آمریکا نیز بدون افشای هویت واقعی خود در گفتگو با واشنگتن‌ پست گفت : در اختیار گرفتن این هواپیما? بطور بالقوه اطلاعات نظامی و امنیتی ارزشمندی را درباره شیوه‌ های جاسوسی آمریکا در اختیار نیروهای ایرانی قرار می ‌دهد. اما همچنان درباره صحت و سقم خبرهایی که منبع اصلی آن رسانه‌ های ایران‌ هستند? تردیدهایی وجود دارد.


 نوشته شده توسط مجید در سه شنبه 90/9/15 و ساعت 10:51 صبح | نظرات دیگران()


 نوشته شده توسط مجید در شنبه 90/9/12 و ساعت 8:45 عصر | نظرات دیگران()



منبع: رویترز

 نوشته شده توسط مجید در پنج شنبه 90/9/10 و ساعت 7:13 عصر | نظرات دیگران()

سفر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ترکیه و دیدار وی با مقامات ترک، هر چند در رسانه‌های درونی چندان بازتاب نداشت، وی حامل پیام آشکار و شفاف تهران به آنکارا مبنی بر رخدادهای اخیر منطقه به ویژه سوریه بوده است.

به گزارش «تابناک»، به نقل از روزنامه «الاخبار»، چاپ بیروت، بروجردی که در این سفر با عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد، با تأکید بر حسن همجواری میان دو کشور، خطاب به این مقام بلندپایه ترک از سیاست‌های آنکارا در قبال دمشق به شدت انتقاد کرده است.

این روزنامه در گزارش خود به نقل از منابع بلندپایه آگاه آورده است: رئیس کمیسون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، خطاب به سران ترکیه گفته است: «اگر به رفتار اشتباهتان درباره سوریه پایان ندهید، بی‌گمان، دوستی با ایران را هم باید فراموش کنید. شما اشتباه بزرگ و راهبردی‌ در میزبانی از سپر دفاع موشکی آمریکا کردید. آگاه باشید هر اتفاقی که در منطقه روی دهد، پایگاه موجود در خاک شما و در آغاز آن پایگاه اینجرلیک را هدف قرار خواهیم داد. اینجا دیگر جایی برای دوستی با شما نیست. این دیگر به دوستی با دیگران ربطی ندارد، بلکه مسأله امنیت ملی ایران در میان است، دفاع از سوریه و فلسطین و مقاومت جزیی از باور دینی و سیاسی ماست و نه از آن دست تاکتیک‌هایی که معروف است».

گفتنی است، تهدید صریح و بدون واسطه این مقام ایرانی، در حالی خطاب به ترک‌ها ابلاغ شد که حزب عدالت و توسعه ترکیه، با قرار گرفتن در بازی کشورهای غربی در حال راه انداختن جنگی جدید در منطقه است.
چند روز پیش هم سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدید کرده بود، در صورت هر گونه جنگ، ایران این اجازه را دارد که رادار سپر دفاع موشکی آمریکا مستقر در خاک ترکیه را هدف قرار دهد.
تابناک


 نوشته شده توسط مجید در پنج شنبه 90/9/10 و ساعت 6:53 عصر | نظرات دیگران()

مجله نشنال جئوگرافی همانند هفته‌های گذشته گزیده ای از زیباترین تصاویر نجومی مربوط به 7 روز گذشته را منتشر کرده است که در میان آنها می‌توان از سحابی ارغوانی زورق و سحابی درخشانی به شکل ساعت شنی لذت برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزیده عکسهای این هفته که مجله نشنال جئوگرافی طبقه بندی کرده است، تصاویری از ستاره دنباله دار گاراد واقع در صورت فلکی هرکول و رد مسیر حرکت یک فضاپیمای باری را مشاهده کرد.

زورق ارغوانی- تصویری از سحابی زورق که به رنگ ارغوانی برفراز آتشفشان «سیلیکو» در شیلی می‌درخشند. این سحابی در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین در صورت فلکی زورق قرار دارد. این سحابی به دلیل واکنش میان گاز هیدروژن داغ با پرتوهای ماوراء بنفشی که از ستاره جوان و عظیم داخل آن خارج می‌شود به رنگ ارغوانی دیده می‌شود.
 
 
ابرهای سرد زورق- ابرهای گرد و غبار و سرد در سحابی زورق. این عکس را تلسکوپ APEX رصدخانه آژانس فضایی اروپا واقع در بیان شیلی گرفته است. جرم ابرهای گاز و گرد و غبار این سحابی در حدود جرم 140 هزار خورشید است.
 
 
هرکول! هرکول!- رصدخانه کاست ایتالیا 13 نوامبر این تصویر را از ستاره دنباله دار «گاراد» (aka C/2009 P1) گرفته است. این ستاره دنباله دار در این عکس درحال پرتاب شهابهایی از میان منطقه ای از صورت فلکی هرکول است. دنباله دار «گاراد» را می‌توان از ماه ژانویه با دوربینهای دو چشمی از نیمکره شمالی مشاهده کرد.
 
 
ردپای پلاسمایی- این مسیر مربوط به فضاپیمای باری Progress 42P است که فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی در 29 اکتبر از آن عکسبرداری کردند. این عکس زمانی گرفته شد که ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز اقیانوس آرام جنوبی قرار داشت.
 
 
سحابی ساعت شنی- تلسکوپ بزرگ CANARIAS واقع در جزایر قناری در اسپانیا در 7 نوامبر سحابی ساعت شنی Sharpless 2-106 را گرفته است. این سحابی در فاصله حدود 2 هزار سال نوری واقع شده است.
 
 
پرتره ای از قمر زحل- کاوشگر کاسینی ناسا اول اکتبر توانست پرتره ای از قمر انسلادو تهیه کند که در آن، حلقه‌های سیاره و قمر اپیمدئوس نیز دیده می‌شود.
 
 
نقشه شگفت انگیز از ماه- دانشمندان ناسا با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط کاوشگر مدارگرد LRO نقشه ای از ماه را تهیه کردند که جزئیات بی سابقه ای از تنها قمر زمین را نشان می‌دهد. به سبب محدودیتهای ابزاری ماموریتهای گذشته، تاکنون دانشمندان نتوانسته بودند به یک نقشه توپوگرافی با وضوح تصویر بالا و جزئیات دقیق دست یابند. این نقشه جدید توپوگرافی، شکل سطح و ویژگیهای سراسر قمر را در مقیاس پیکسل نزدیک به 100 متر نشان می‌دهد. در این مقیاس اندازه گیری، هر پیکسل در حدود ابعاد دو زمین فوتبال است. این دانشمندان با کمک دوربین «واید انگل» LRO و «لیزر ارتفاع سنج مدارگرد ماه» (LOLA) می‌توانند با دقت بالایی شکل سراسر ماه را نشان دهند.

 


 نوشته شده توسط مجید در پنج شنبه 90/9/10 و ساعت 6:52 عصر | نظرات دیگران()
   1   2      >
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 21
مجموع بازدیدها: 395647
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه
 
> دانشجویان حامی جبهه پایداری - حامیان جبهه پایداری در فضای مجازی