سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ایران آفتاب

دیده دوست از [دیدن] عیب های محبوب، نابیناو گوشش از [شنیدن] زشتیِ نقص هایش ناشنواست . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 30

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در تشریح گزارش 2010 سرمایه‌گذاری جهانی گفت: بر اساس گزارش آنکتاد، ایران در سال 2009 از لحاظ رشد جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی با نرخ رشد 86 درصدی در دنیا ششم شد.
به گزارش فارس، گزارش سرمایه گذاری جهانی سال 2009 صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در سازمان سرمایه گذاری‌های خارجی تشریح شد.
بهروز علی شیری رئیس سازمان سرمایه گذاری های خارجی در این مراسم اظهار داشت: امروز بر اساس مقررات آنکتاد- کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل- آخرین جریان های ورودی و خروجی سرمایه‌های خارجی در دنیا بحث می‌شود.
وی با بیان اینکه ما در بهترین حالت می توانیم یک چهارم بودجه کشور را از طریق منابع دولتی تجویز کنیم افزود: بر این اساس ضروری است بخشی از منابع مورد نیاز از طریق بخش خصوصی و ورود سرمایه‌های خارجی تأمین شود.
وی تصریح کرد: منظور از سرمایه گذاری خارجی فاینانس منابع مورد نیاز نیست زیرا که در این روش که اتفاقا دستگاه های ما نیز به گرایش دارند ریسک سرمایه گذاری بر عهده خود ما خواهد بود.
علی شیری ادامه داد: وقتی از سرمایه گذاری خارجی صحبت میکنیم منظور ان دسته از منابعی است که متضمن مناسبات بلندمدت باشد، ریسک تجاری پروژه بر عهده شرکت سرمایه گذار و برگشت از محل عملکرد طرح است و به هیچ یک از تصمیمات دولتی وابسته نیست و سرمایه گذار دارای حق مؤثر در شرکت است.
وی ادامه داد: بر این اساس کشورها محیط اقتصادی خود را به بهترین شکل برای جذب سرمایه های خارجی فراهم می کنند و ما نیز باید تلاش کنیم که به اندازه سایر کشورها مشوق های سرمایه گذاری را پیش بینی کنیم.
علی شیری با اشاره به گزارش سال 2010 آنکتاد یادآور شد: فرآیند سرمایه گذاری خارجی در دنیا تحت تأثیر بحران سال 2007 به سمت پایین سیر می‌کند و پیش بنی شده در سال 2011 این وضع بهبود پیدا کند.
رئیس سازمان سرمایه گذاری های خارجی تأکید کرد: کانون زلزله بحران مالی جهانی بر جریان جذب سرمایه گذاری های خارجی اثر گذاشته و در سال 2009 ورودی جریان سرمایه در دنیا 37 درصد رشد منفی داشته است.
وی در عین حال به دفاتر فعال جذب سرمایه‌های خارجی کشورها اشاره کرد و گفت: ما تمرکز خود را بر کشورهای انرژی مارکت قرار داده‌ایم.
علی شیری گفت: در عین حال در سال 2009 بیش از 20 کشور از 140 کشور مورد بحث آنکتاد ن با رشد سرمایه گذاری خارجی رو به رو بودند و ایران در این سال ششمین رتبه دنیا را با رشد 86 درصدی جذب سرمایه داشته است.
معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: همچنین ایران، قطر و قبرس تنها کشورهایی بودند که توانسنتد در این سال رشد را حفظ کنند و جذب سرمایه در سایر کشورها با افت و خیز مواجه بوده است.
رئیس سازمان سرمایه گذاری های خارجی ادامه داد: اگر قرار است ما در دنیا رقابت کنیم باید ابزاهای مقدماتی را داشته باشیم. مالزی در دنیا دارای 7 دفتر جذب سرمایه است که مشوق های مختلفی را به صاحبان سرمایه ارائه می‌کند.
علی شیری افزود: ترکیب جذب سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری ما در سال 2009 نشان می دهد بخش نفت و گاز کشور در رتبه اول، صنعت دوم، نیرو ، آب، برق و ساختمان رتبه‌های بعدی را داشته‌اند و سایر بخش‌های اقتصادی مانند کشاورزی، خدمات، راه، ریل و فرودگاه سرمایه‌ای را جذب نمی‌کنند.
وی اضافه کرد: گزارش آنکتاد نشان می‌دهد روند سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی و غذایی در دنیا شتابان بوده است و ما می‌توانیم در بخش خدمات، حمل و نقل عمومی و بازسازی بافت های فرسوده برای جذب سرمایه گذار خارجی تلاش کنیم


 نوشته شده توسط مجید در جمعه 89/5/1 و ساعت 10:23 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 43
بازدید دیروز: 54
مجموع بازدیدها: 397525
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه
 
> دانشجویان حامی جبهه پایداری - حامیان جبهه پایداری در فضای مجازی