سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ایران آفتاب

هر کس ادعا کند که به انتهای دانش رسیده است، نهایت نادانی خود را آشکار ساخته است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 30

حبیب ترکاشوند | در آستانه خروش مقدس مردم ایران در 9 دی و زنده شدن حوادث دلخراش عاشورای سال گذشته که عده‌ای با نام جنبش سبز بدترین اهانت‌ها را به مقدس‌ترین باورهای دینی تشیع یعنی قیام اباعبدالله الحسین(ع) و دسته‌های عزاداری سالار شهیدان روا داشتند و در حالی که همه جا صحبت بر سر لزوم محاکمه سران فتنه در هر رنگ و لباسی است، برخی نمایندگان اقلیت مجلس یک‌شنبه شب به دیدار سیدمحمد خاتمی از اضلاع اصلی ‌ «فتنه عمیق» رفته تا ضمن ارائه گزارش عملکرد خود در مجلس پای سخنرانی وی بنشینند‌.

اگر از این ارائه گزارش بگذریم مواضع خاتمی در این جلسه است که خود و جناح اصلاحات را در جایگاه مطالبه‌گر قرار داده و برای حضور این جناح در انتخابات آتی شرط قرار داده است.

مشخصات مجلس برآمده از اراده مردم از دید خاتمی

رئیس دولت اصلاحات در این دیدار با بیان اینکه مجلس برآمده از اراده آزاد و تصمیم واقعی مردم می‌تواند جلوی دیکتاتوری‌ها و انحرافات و بسیاری از مشکلات و کجروی‌ها را بگیرد، به خاطره‌ای از مجلس ششم اشاره کرد که نمایندگان خواستار نظارت بر زیرمجموعه‌های رهبری بودند که با موافقت رهبری نظام مواجه شد و نتیجه‌گیری کرده ‌ که حوزه تحقیق و تفحص مجلس بر همه ارکان است. اما وی ظاهراً فراموش کرده است که مجلس ششم مورد ادعای خاتمی، حتی یک مورد تحقیق و تفحص از دولت همفکر خود را به سرانجام نرساند و تنها دغدغه آنان حمله به نهادهای انقلابی و بقیه دستگاه‌ها عملاً به فراموشی سپرده شده بودند.

خاتمی در ادامه می‌افزاید:«اگر ما بر برگزاری انتخابات سالم و آزاد تأکید می‌کنیم، در درجه اول برای این است که مجلسی نیرومند و برآمده از تمامی سلایق و تفکرات همه مردم ایجاد شود و از سوی دیگر مجلسی نیرومند تشکیل شود که در راس امور بوده و بر تمامی دستگاه‌ها و ارکان نظارت داشته باشد.» احتمالاً شاهد مثال خاتمی از مجلس نیرومند، مجلس اصلاحات است که دغدغه اصلی‌اش کنوانسیون زنان، لابی با دشمنان نظام و انقلاب و دیدارهای مخفیانه با آنان برای ایجاد رابطه و تعریف جرم سیاسی بود و تنها موردی که در دغدغه‌های آنان یافت نشد معیشت موکلانشان بود.

رتبه 63 بالاترین رتبه حامیان خاتمی در مجلس هشتم

خاتمی در ادامه مدعی می‌شود که جریان اصلاحات در انتخابات مجلس هشتم از داشتن کاندیدا در بسیاری حوزه‌های انتخاباتی محروم شده و تنها توانست به جز تهران 104 کاندیدای خود را در معرض رأی و اراده مردم قرار دهد و با آنکه بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلبان حذف شدند، بیش از نیمی از کاندیداهای ‌تأیید شده اصلاح‌طلبان به مجلس راه یافتند. » این ادعای خاتمی در حالی است که در قریب به اتفاق حوزه‌های رای‌گیری کاندیداهای اصلاح‌طلب حضور داشتند و در تهران نیز که آقای خاتمی آن را فاکتور می‌گیرد با آنکه سیاسی‌ترین آرای مجلس را همیشه در تهران شاهدیم، به‌رغم تبلیغات میلیاردی اصلاح‌طلبان و حضور با تابلوی خاتمی، بالاترین گزینه آنان یعنی مجید انصاری تنها توانست رأی 63 را کسب کند و از رفتن به مجلس باز بماند. این در حالی است که اکثریت لیست پیشنهادی، سوابق وزارتی در کارنامه خود داشتند.

آقای خاتمی! شورای شهر دوم نیز نظارت داشت؟

خاتمی در ادامه می‌آورد که به‌رغم محدودیت‌های بسیار گفتند که اصلاح‌طلبان جایگاهی در میان مردم ندارند و ما می‌گوییم اگر 290 کاندیدای ما در حوزه‌های انتخابیه را تأیید صلاحیت می‌کردید، امروز جریان اصلاحات جریان غالب مجلس هشتم نبود؟ این ادعا در صورتی است که در شورای دوم شهر با آنکه عملا نظارت را کنار گذاشتند و حتی امثال نهضت آزادی‌ها نیز رسما در معرض انتخاب مردم تهران قرار گرفتند نورچشمی‌های خاتمی همانند تاج زاده نیز نتوانستند حتی یک کرسی شورا را کسب کنند. رئیس دولت اصلاحات در ادامه تأکید می‌کند منظور از انتخابات ناسالم فقط امکان وقوع تقلب در رای‌گیری نیست، بلکه تأکید ما بر انتخابات سالم، حفظ سلامت در تمامی مراحل انتخابات از مقدمات تا نحوه تشخیص صلاحیت‌ها، حقوق کاندیداها در نظارت بر صندوق‌ها و روند رای‌گیری و شمارش آرا است.

چه کسی انتخابات سالم را بر نمی‌تابد؟

در پاسخ وی باید از او پرسید که چه کسی انتخابات سالم را بر نمی‌تابد؟ آیا زمان تبلیغات رسمی را رعایت کردید؟ آیا شما، موسوی و کروبی حدود 4 ماه تمام بدترین تهمت‌های ممکن را به دولت مستقر وارد نکردید؟ آیا موسوی مورد حمایت شما بر سر صندوق‌ها ناظر نداشت؟ آیا ناظرانش بر روند شمارش آرا نظارت نداشتند؟ در انتخابات سال 84 آیا تمامی امکانات برای جلوگیری از رأی اصولگرایان به میدان نیامد؟ آیا شخص خاتمی از خطر فاشیسم برای مردم نگفت که شاید مردم بترسند و به کاندیدای مورد حمایت خاتمی رأی دهند ؟ آیا باز می‌گویید مردم با شما هستند؟

برای حضور در انتخابات شرط داریم!

خاتمی در ادامه سخنانش برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سه شرط می‌گذارد و آن را کف خواست اصلاح‌طلبان می‌شمرد. اولین شرط وی آزادی زندانیان و ایجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه‌ها است. معلوم نیست آقای خاتمی که تکیه‌کلامش قانونگرایی و اجرای قانون است چگونه انتظار دارد متهمان اصلی اغتشاشات و رابطان دشمنان انقلاب در حوادث گذشته بدون محاکمه آزاد شوند؟ و احزاب ساختارشکن که دغدغه اصلی‌شان براندازی نظام است و تمام فعالیت خود را روی این محور متمرکز کرده‌اند باید اجازه فعالیت داشته باشند؟

دومین شرط خاتمی پایبندی همگان بخصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه‌جانبه آن است. معلوم نیست منظور این افراد از قانون اساسی چیست ؟ آیا غیر ازاین است که روح قانون اساسی جمهوریت و اسلامیت نظام است که ولایت فقیه شاخصه اصلی اسلامیت آن شناخته می‌شود؟ حامیان موسوی و خاتمی برچهره جمهوریت نظام با اردوکشی خیابانی چنگ زدند و در روز عاشورای سال گذشته بر اسلامیت آن.

انتخاباتی آزاد است که اصلاح‌طلبان برنده آن باشند!

سومین شرط خاتمی فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد است. احتمالاً منظور آقای خاتمی از این ساز و کار این است که بایستی خروجی صندوق‌های رأی اصلاح‌طلبان باشند و در غیر این صورت انتخابات ناسالم و غیر رقابتی است.

با اینکه این نظام است که بایستی برای اصل بازگشت این افراد به دامن نظام تصمیم بگیرد و حداقل زمینه این بازگشت عذرخواهی آنان از مردم و نظام، به‌دلیل اتهام بزرگی است که به نظام وارد ساختند و فتنه عمیق را پایه‌گذاری کردند اما نکته طنز اینجاست که وی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات شرط می‌گذارد که باید آن را «دنیای وارونه» نامید. خاتمی در ادامه سینه برای مراجع چاک زده و از اهانت به آنان اظهار نگرانی کرده است اما ظاهرا فراموش شده که روزنامه‌های دولت اصلاحات هرروز ده‌ها اهانت به مراجع معظم وارد می‌کردند ودولت نیز به بهانه آزادی بیان به راحتی از کنار آن می‌گذشت. در نهایت نیز از این نشریات حمایت دوچندان صورت می‌گرفت.
خاتمی در ادامه سخنان خود به طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرده و با حمایت از اصل این طرح، عدم اجرای آن را در دولت خود به گردن مجلس هفتم انداخته است و گفته که «مجلس ششم در قالب برنامه چهارم این موضوع را تصویب کرد اما مجلس هفتم با اجرای آن مخالفت کرد‌.» اما اعتراف نمی‌کند که دولت و مجلس اصلاحات اولویت اول خود را توسعه سیاسی عنوان کرده بودند و مسائلی چون معیشت مردم در ردیف آخر اولویت‌های آنان بود.

خاتمی تقصیر را به گردن مجلس هفتم انداخت


 نوشته شده توسط مجید در چهارشنبه 89/10/8 و ساعت 12:40 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 54
مجموع بازدیدها: 397511
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه
 
> دانشجویان حامی جبهه پایداری - حامیان جبهه پایداری در فضای مجازی