سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ایران آفتاب

صبح و شام جامهای حکمت نوشند . [امام علی علیه السلام ـ در توصیف مؤمنان عصر قائم علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 8

جبهه‌ای برای ایستادگی یا...
جبهه ایستادگی که از ابتدا و به گفته محسن روح‌الامینی اعلام کرده بود لیست جدایی نخواهد داد نیز امروز به گفته سخنگویش می‌خواهد با لیست مستقل وارد عرصه رقابت شود! البته این جبهه بر اساس برخی اخبار به دلیل رد صلاحیت سرلیستش در تهران با بحران سرلیست روبرو است اما در هر صورت قصد دارد در میدان حاضر باشد تا محسن رضایی این بار نیز از صحنه انتخاباتی ایران دور نباشد، هرچند به صورت غیر مستقیم.
پایداری بر حضوری جداگانه
جبهه پایداری که از ابتدا و قبل از فرا رسیدن موسم لیست‌ها ساز جدایی خود را کوک کرده بود، گویا از همان ابتدا چنین روزهایی را پیش‌بینی می‌کرد که با شرط و شروط گذاشتن‌های مختلف، اعلام کرد که به ساز و کار وحدت نخواهد پیوست. روح الله حسینیان در همین زمینه البته توپ را به میدان کمیته وحدتی‌­ها انداخته و گفته تقصیر ما چیست که با شرط­‌هایمان کنار نمی­‌آیند! کامران باقری لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری نیز در حالی خبر از انتشار لیست 30 نفره جبهه پایداری در تهران تا آخر هفته گذشته داده بود، که تا روز گذشته این لیست منتشر نشد و رسانه­‌ها خبر از تشکیل یک کمیته 5 نفره در این جبهه برای حل اختلافات و تعیین لیست نهایی داده‌­اند.
اصلاح‌طلبان و حضور با دو جبهه
در آن سوی میدان نیز، در حالی که برخی افراد مثل مسعودپزشکیان معتقدند پس از فتنه 88 دیگر جناح اصلاح‌طلبی وجود ندارد، اما برخی اصلاح طلبان این بار با دو تابلوی «جبهه مردمی اصلاحات» و «جبهه مردم سالاری» قصد حضور در صحنه را دارند.
طرفداران دولت چه می‌کنند؟
در سوی دیگر حامیان گفتمان انقلاب اسلامی (احمدی‌نژاد) هم عملاً به دلیل رد صلاحیت‌ اعضای منتسب به خود امکان حضور جدی در عرصه‌ رقابت‌ها را از دست دادند، تا تنور انتخابات این بار با رقابت درون گروهی میان اصولگرایان و مدعیان آن گرم شود. البته در کنار رقیبی مجازی به نام اصلاح‌طلبان و برخی ساکتین فتنه! هرچند طی چند روز گذشته جبهه‌­ای تحت عنوان «توحید و عدالت» اعلام موجودیت کرده که از دانشجویان و طلاب حامی دولت تشکیل می‌‌شود. ساقیان یکی از اعضای شورای مرکزی این جبهه روز گذشته به ایسنا گفت: «ما وابستگی به دولت نداریم، چرا که دولت قصد ورود به انتخابات را ندارد گرچه ما اعلام کرده‌­ایم که حامی دولت هستیم.» وی سپس تصریح می‌کند:«تلاش می­‌کنیم تا 25 بهمن لیست 30 نفره این جبهه را به سرلیستی یکی از آقایان با سابقه روشن و انقلابی ارائه دهیم و قصد داریم در استان‌های دیگر نیز لیست بدهیم.»
اختلاف اصولگرایان تقصیر دولت است!
با تمام این تفاصیل و در حالی که بسیاری از مدعیان اصولگرایی تلاش می‌کردند حامیان دولت را از صحنه انتخابات به صورت کامل حذف کنند یک عضو جبهه متحد اصولگرایان معتقد است که اختلاف میان اصولگرایان از زمانی شکل گرفت که برخی جریان‌های درون دولت خود را از اصولگرایان جدا و در عین حال عده‌ای نیز برخی چهره‌های اصولگرا را به سکوت در برابر فتنه متهم کردند! محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران درگفت‌وگو با در ارزیابی از آرایش سیاسی نیروها در آستانه انتخابات و جبهه‌های نوظهوری که در میان اصولگرایان پدید آمده گفت: «از گذشته پذیرفته شده که جریان اصلاحات در کشور هست و هنوز هم بقایای جریان اصلاحات که از فتنه 88 به سلامت عبور کردند باقی هستند و در انتخابات فعال خواهند بود.» وی ادامه داد: «در درون اصولگرایی هم یک جریان، جریان دولت بود که این جریان بعد از اختلافاتی که بین رئیس‌جمهور و برخی از اصولگرایان پیش آمد خود را از قالب اصولگرایی جدا کردند و از سویی بین اصولگرایان نیز علی‌رغم اشتراکات زیادی که دارند، اختلاف سلایقی به‌وجود آمد.» دهقان یادآور شد: «بین جبهه متحد اصولگرایان با جبهه پایداری و جبهه منتقدان دولت و جبهه بصیرت و بیداری اسلامی اشتراکات زیادی وجود دارد و قطعاً در لیست‌های آنها اشتراکاتی هست.» به گفته دهقان همیشه این انشعابات وجود دارد، یعنی یک جریان غالب هست و لیست‌های دیگران هم در کنارش متولد می‌شوند. این عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است: «وجود لیست‌های مختلف مشکلی ایجاد نمی‌کند، چهره‌های مختلف وسط میدان می‌آیند و هر کدام رأی آوردند اصولگرا هستند!»
پارلمان معلق
حمیدرضا ترقی از اعضای برجسته مؤتلفه اسلامی اما تلاش نمی‌­کند مانند دهقان خود را از شرایط راضی جلوه دهد، بلکه با انتقاد از روند انشعاب در جریان اصولگرایی به ایسنا می­‌گوید: «پارلمان معلق نتیجه لیست‌­های متکثر و جریان‌های متعددی است که در انتخابات شرکت می‌کنند و این وضعیت منجر به این می­‌شود که هیچ جریانی در مجلس اکثریت نداشته باشد و اقلیت­‌های متعدد و جزیره‌­ای تشکیل شود.» پرویز امینی یک کارشناس جامعه شناسی سیاسی نیز معتقد است تکثر موجود در انتخابات مجلس بی نظیر است. وی تأکید می‌­کند: «جریان موسوم به اصولگرا نیز از وضعیت متکثری برخوردار است.»
پایداری و متحد نباید مثل استقلال و پرسپولیس با هم رقابت کنند
در همین زمینه حدادعادل نیز از فوتبالی شدن فضای رقابت بین جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایان انتقاد کرد و گفت: تلاش ما این بود 2 جبهه در تهران یک لیست بدهند، اما این اتفاق رخ نداد. اگر با 2 فهرست وارد انتخابات شدیم، تلاش خواهیم کرد اشتراک زیاد باشد. غلامعلی‌ حداد عادل عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه رقابت جبهه پایداری و جبهه متحد محاسن و معایبی دارد، گفت: عیب این رقابت این است که طرفداران این 2 جبهه این صف‌بندی را تا بعد از انتخابات ادامه بدهند و بعد از انتخابات ما در داخل شاهد یک اختلاف ماندگارتر از دوران انتخابات باشیم. وی افزود: وضع فعلی این احتمال را به وجود آورده که یک دسته از مردم طرفدار جبهه پایداری و عده‌ای دیگر طرفدار جبهه متحد باشند که این موضوع باید بعد از انتخابات تمام شود نه اینکه مخالفت‌ها ادامه داشته باشد. حدادعادل از فوتبالی شدن فضای رقابت بین جبهه پایداری با جبهه متحد اصولگرایان انتقاد کرد و گفت: بازیکنان استقلال و پرسپولیس ممکن است بعد از بازی، با یکدیگر شام بخورند اما متاسفانه طرفداران این دو تیم بعد از اینکه یکی شکست و دیگری پیروز شد، با یکدیگر در خیابان درگیر شوند لذا باید مراقب باشیم این اتفاق در عرصه انتخابات امسال بین طرفداران جبهه پایداری و جبهه متحد شکل نگیرد و بعد از انتخابات، رقابت به پایان برسد.

پایان 


 نوشته شده توسط مجید در چهارشنبه 90/11/26 و ساعت 10:13 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 47
مجموع بازدیدها: 396397
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه
 
> دانشجویان حامی جبهه پایداری - حامیان جبهه پایداری در فضای مجازی